13 July, 2012

Resepi Kari Ayam

Resepi ni saya buat last week.. Tapi,baru hari ni nak post.. Punya la bercinta nak post satu entry pun.. Macam malas ja.. Kali ni nak share ngan semua resepi kari ayam ni.. Gulai ayam ni,feveret kami seisi keluarga.. Resepi ni saya amik dari my MIL.. Sodaaappppp sgt.. Tq mak... Iloveyou!!!!

Bahan2:

Dalam pic ni, terlupa nak letak ayam daa...
 Bahan-bahan:
  • 1 ekor ayam, dipotong 8
  • 1 batang serai, diketuk
  • Beberapa helai daun pandan
  • Kulit kayu manis, buah pelaga, bunga lawang, n bunga cengkih- serba satu
  • 1/2 inci halia, dihiris nipis
  • 1 ulas bawang putih, dihiris nipis
  • Rempah daging/ayam babas
  • 2 biji ubi kentang
  • 1 ulas bawang putih
  • Santan
  • Tomato
  • Cabai muda(cabai hijau)
  • Minyak
  • Garam
  • Serbuk ikan bilis
Cara-caranya ialah:

Panaskan minyak dalam kuali.. Pastu, tumis daun pandan, serai,halia n bwg putih yg telah dihiris tadi beserta kulit kayu manis n the geng.. Agak2 dh naik bau yg wangi, masuk kan rempah tadi. Kalau korang tgk, pekat sgt, korang tambah la air.. Jgn cair or pekat sgt, agak2 je.. Lepas tu, masukkan ubi n carrot, didihkan sampai empuk ubi n carrot tersebut.. Dah empuk ubi n carrot, korang masukkan santan. Saya masukkan 2 camca besar santan je sbb kitaorg x suka kalau gulai berlemak sgt.. Santan tu saya akan letak air panas sikit, jadi tak la pekat sgt santan tu.. Dh masuk santan, masuk la garam, serbuk ikan bilis smua.. Pastu, korang rasa la ye.. Korang adjust la ikut kesukaan korang.. Pehtu, masuk la ayam kita.. Ayam tu pun korang dh tgk mcm dh masak, korang masukkan la tomato n cabai muda.. Biar selama 3-4 minit, baru la korang tutup api.. Haaa.... Siap la korang punya gulai ayam..


Yang tak bestnya, saya tak snap pic gulai ayam saya... Huaaarghhhh..................

 Sorie la semua.....



p/s: Lain kali saya boh pic ye!!!


No comments:

Post a Comment