31 October, 2012

Kek Coklat Nuanza- Resepi Asas



Assalamualaikum, sebenarnya hati ni teringin benar nak buat kek coklat sendiri.. Selalunya aku beli ja kat kedai atau order kat kawan2.. Bila surf internet, kebanyakkan blogger masakan ni kata kek coklat ni la kek yg paling senang nak dibuat.. So,sejak pindah umah baru,mmg keinginan nak buat kek lagi membuak2..

Pastu, aku pun search la resepi kek coklat ni... Rupanya macam2 version ada.. Boleh dikukus dan dibakar.. Disebabkan aku tak dak oven, so aku buat yg kukus punya la.. Jadi, aku pun try resepi dari blog kak mas. Kak mas pun try resepi kek coklat ni dari blog Nuanza. Resepi ni mmg mudah dan sgt sedap.. Sehinggakan En. Suami pun puji tau.. Si kembar toksah kata la, tiap2 hari nak kek coklat ibu buat tu.. Amboi,pandai anak2 aku dok amik hati aku... Lepas ni En. Suami kata tak yah dh dok beli kek coklat, ibu pun boleh buat.. Ha, kembang kempis badan aku... Hehehe... Seronok tau kalau suami puji melambung.. Rasa cam nak lambung2 En. Suami plak... Hahaha.... Lap u la ba!!!! Kita check resepi ye.

Kek Coklat Nuanza - Resepi Asas
              Mas-Duniaku

Bahan A :
2 cawan tepung gandum
1 cawan serbuk koko berkualiti tinggi (imported) - aku pakai serbuk koko yg biasa ja
1 3/4 cawan gula pasir
1 1/2 sudu teh membumbung baking powder (sudu kfc) - aku guna sudu metrik 
 1/2 sudu teh membumbung baking soda (sudu kfc) - aku guna sudu metrik

(satukan semua bahan ke dalam besen yg agak besar, ketepikan)


Bahan B :
1 cawan minyak masak
1 cawan susu cair - aku pakai fresh milk
1 1/4 cawan air panas
2 biji telur gred A (kalo gred B/C, guna 3 biji) - pukul sedikit macam nak buat telur  dadar

(satukan semua bahan B)  

Cara:
Masukkan bahan B kedalam bahan A
Gaul sebati sampai hilang ketul2
Boleh ditapis agar tiada ketul2 yg kelihatan pada kek nnt - yg ni aku lupa nak buat, tapi Alhamdulilah kek aku menjadi, dan tak dak ketul
Masukkan kedalam loyang saiz 7 @ 8 inci
(loyang disapu minyak dan ayak tepung di permukaan loyang secara nipis atau gunakan kertas minyak) - aku sapu loyang ngan butter ja

Bakar selama 1 jam 15 min atau sehingga kek masak
Adunan juga boleh dikukus 



No comments:

Post a Comment